هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد نژادحسین: مشکل ترافیک ۴۴ نقطه در مشهد با اصلاح هندسی رفع می‌شود اعمال‌قانون ۲۳۲۹ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازگشایی محور طبس _ بردسکن هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مأموریت ویژه آتش‌نشانان در طوفان شب گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیگیری وعده‌های شهرداری منطقه‌۱۲ مشهد در تریبون مردمی محله امیریه اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند
سرخط خبرها

رسیدگی به مشکلات ۱۱۱۳ روستای محروم خراسان رضوی در ایستگاه پایانی | سقف حساب دهیاری‌ها از ۲۰۰ میلیون به ۲۰ میلیارد افزایش یافت

  • کد خبر: ۱۷۲۷۱۷
  • ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
رسیدگی به مشکلات ۱۱۱۳ روستای محروم خراسان رضوی در ایستگاه پایانی | سقف حساب دهیاری‌ها از ۲۰۰ میلیون به ۲۰ میلیارد افزایش یافت
استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون به بخش زیادی از چالش‌های هزار و ۱۱۳ روستای مشکل‎دار در طرح هادی روستایی رسیدگی شده و تقریبا هیچ روستایی در استان باقی نماند که برای ساخت منازل جدید و دریافت انشعاب دچار مشکل باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در بیست و یکمین گردهمایی دهیاران و بخشداران استان و تجلیل از دهیاران منتخب که در آستانه چهاردهم تیرماه، روز شهرداری و دهیاری‎ها در تالار همایش‌های هتل تابان مشهد برگزار شد، مهم‌ترین عنصر برای تحول را میل به تحول دانست و اظهار کرد: در طرح تحول روستا، محور هر فصل بر مبنای فعالیت دهیاران تنظیم شده است. این باور ماست که حرکت روستا باید براساس ظرفیت‌های بومی باشد، اما در هر نهضت نیز نیازمند حضور جلودارانی هستیم که مشکلات را با اراده و جدیت خود پیگیری کنند.

وی افزود: برای احیای روستا‌ها و تثبیت جمعیت در این بخش مهم کشور، هیچ راه دیگری جز تشکیل هسته پیشتاز دهیاران وجود ندارد. دهیاران می‌توانند گروه جهادی مقیم در هر روستا باشند، چالش‌ها را خوب بشناسند، با اهالی روستا ارتباط سازنده و مستمر برقرار کنند، ظرفیت‌ها را بیایند و بی‌وقفه برای حل‌وفصل این مشکلات تلاش کنند.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تاکنون به بخش زیادی از چالش‌های هزار و ۱۱۳ روستای مشکل‎دار در طرح هادی روستایی رسیدگی شده است. این راهبرد ماست که از نظر ما هیچ روستایی نباید وجود داشته باشد که در طرح هادی دچار مشکل شود و این چالش مانع از ساخت منازل جدید و انشعاب و اشتراک برای روستاییان باشد.

وی ادامه داد: در بین همه مشکلاتی که در روستا‌ها وجود دارد، مهم‌ترین موضوع همان اشتغال روستاییان است، زیرا تا زمانی که اهالی نتوانند معیشت خود را تأمین کنند، حتی اگر برای ۳۷۵ روستای اطراف مشهد و دو هزار و ۶۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان جاده چهاربانده هم ایجاد شود، بازهم روند مهاجرت به حاشیه شهر‌ها متوقف نخواهد شد. با این تفاسیر، بازهم این دهیاران هستند که می‌دانند چه مشاغلی براساس ظرفیت‌های هر روستا باید در دستورکار قرار بگیرد و به همین دلیل، بازهم این کلاف سردرگم به سرانگشت دهیاران باز خواهد شد.

دهیاری، کانون توسعه مردم محور

حمیدرضا سراجی مدیرکل دفتر روستایی استانداری خراسان رضوی هم در این همایش با اشاره به سابقه و تاریخچه توسعه روستایی گفت: پیش از انقلاب، برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه زیرساخت‌ها صورت می‌گرفت عمدتاً مبتنی بر توسعه بخش کشاورزی و دامداری بود درحالی که پس از انقلاب، سیاست‌گذاری در این باره به‌کلی دستخوش تغییر شد و ایجاد یک نظام برنامه‌ریزی با مشارکت و نقش‌آفرینی مردم در دستورکار قرار گرفت. نگاه امامین انقلاب به این حوزه نیز از ابتدا نهادسازی‌های مردمی و مدنی بود تا به‌طور مثال در قالب جهاد سازندگی، مردم خودشان برای بهبود شرایط و ارتقای سطح زندگی خود تلاش کنند.

وی ابراز کرد: با این حال، اگرچه بحران‌های مختلف همچون جنگ تحمیلی یا ناآرامی‌های مختلف در این کشور ایجاد شده، اما در هر حال، همین که مردم خود متولی توسعه محل زندگی‌شان در شهر و روستا شده‌اند، باعث شده تا مسیر پیشرفت کند یا تند درهرحال ادامه پیدا کند.

دهیار، ۴۸ وظیفه، ۲۵۰ مأموریت

مهیار نورعلی معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این همایش، دهیاران را کم‌توقع‌ترین و در عین حال سخت‌کوش‌ترین عناصر توسعه روستا‌ها خواند و اظهار کرد: دهیاران همان مجاهدانی هستند که کمتر شناخته می‌شوند، اما بسیاری از زیرساخت‌های روستایی به همت پیگیری و تلاش آنان ایجاد می‌شود. این جمعیت متشکل از مدیران ارشد روستاهاست که در مسیر توسعه کشور، حالت کشورداری را از متمرکز و شهرمحور به نیمه‌متمرکز و روستامحور تبدیل می‌کنند.

وی افزود: طبق نص صریح قانون، دهیار ۴۸ وظیفه ذاتی و ۲۵۰ مأموریت راهبردی دارد. با محوریت همین برنامه‌ها، تا به امروز بیش از ۳۸ هزار و ۵۳۵ تأمین اقدام از طرف سازمان کشوری به دهیاری‌ها ابلاغ شده و بخش ویژه‌ای در کارتابل وزیر کشور با محوریت مشکلات بخش روستایی ایجاد کرده‌ایم. توسعه زیرساخت‌های نقدینگی دولت نیز از سوی دیگر باعث شده تا موجودی حساب دهیاری‌ها از سقف ۲۰۰ میلیون تومان به سقف ۲۰ میلیارد تومان افزایش موجودی پیدا کند و بر همین اساس، امیدوار به تسریع روند توسعه روستا‌های کشور هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->